Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Online
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
A hon és országvédelem a Gripe
  2007-11-29 17:59:26, csütörtök
 
  Erdős László honvédezredes: A hon és országvédelem a Gripen vita tükrében.



A hon és országvédelem a Gripen vita tükrében.
2004. évi CV. törvény első rész
A HONVÉDELEM ALAPJAI,
I. Fejezet A HONVÉDELMI KÉPESSÉG BIZTOSÍTÉKAI
1.§(1) A honvédelem nemzeti ügy.

A Gripen.


(2) A Magyar Köztársaság a nemzeti és szövetségi védelmi képességének fenntartásában és fejlesztésében a saját erejére: nemzetgazdaságának erőforrásaira, a Magyar Honvédség ( a továbbiakban: Honvédség) felkészültségére és elszántságára, a rendvédelmi és más szervek közreműködésére, illetőleg állampolgárainak a haza védelme iránti hazafias elkötelezettségére és áldozatkészségére, továbbá a szövetséges államok és fegyveres erőik együttműködésére és segítségnyújtására, valamint az Európai Unió tagállamainak és azok fegyveres erőinek együttműködésére épít.

A fenti törvény a záró rendelkezéséig az -az a 209.§ -ig a Kormány és annak minden tagjára, az államigazgatási, a gazdálkodó, egyházi és társadalmi szervezetekre, valamint az ORSZÁG minden polgárára vonatkozik.

A HONVÉDELEMRE, ezen belül a Magyar Honvédség hadrafoghatóságára és ütőképességének fenntartására a központi költségvetés ésszerű takarékos felhasználására az Országgyűlés felhatalmazásával a mindenkori kormány pártpolitikai érdekek kizárásával köteles gondoskodni. Döntéseiért,- amely az egész országot, a mindenkori szövetségben vállalt kötelezettséget is közvetve, vagy közvetlenül érinti, mind tekintélyünk, mind hitelképességünk vonatkozásában- a teljes felelősség vállalásával az Országgyűlésnek köteles elszámolni.

A honvédelmi miniszter a törvény nem ismeretéről tett tanúbizonyságot több nyilatkozatával ahol önmagával is ellentmondásba keveredett, mind az Ország, mind a Magyar Honvédség általános honvédelmi kötelezettsége, ütőképessége, fegyverzet korszerűsége vonatkozásában. Szent István ünnepén is" megnyugtatta a közvéleményt", hogy kizárólag a Honvédség feladata az Ország védelme, bár mikor képes cselekedni nincs szükség a társadalmi és más honvédelmi elő és utóképzést vállaló önkéntesekre.

A tények viszont azt mutatják,hogy a folyamatos átszervezések következtében 24 ezer főre csökkentették a haderő létszámát, amelyből 20000 fő a hadra fogható állomány, amelyből közel 3000 fő állandó külföldi missziókban teljesít szolgálatot.

Felszámolták a légierőt, a szárazföldi parancsnokságot, megszűntek a klasszikus értelembe vett összfegyvernemi, magasabb egységek , egységek, stratégiai szak és biztosító valamint kiszolgáló alakulatok. Nincsenek csapásmérő kötelékek, repülő, páncélos és tábori tüzér, páncéltörő egységek. A szomszéd országokban a fenti fegyvernemek és szakcsapatok minimális átszervezés és, nagyütemű korszerűsítés mellett megmaradtak. Nálunk nincs különválasztott, szövetségi feladatokra felkészített úgynevezett elvonuló tábori kötelék, valamint honi védelmi feladatokat ellátó tartalékos állományt képző és felkészítő erő.

A Magyar Honvédség fegyverzete nagytöbbségében 25-30 éves elavult volt szovjet technika, amelyek szükség szerint felelnek meg a korszerű védelmi feladatoknak. Az optimista nyilatkozatoknak ellent mond az afganisztáni kontingens felszerelése miatt a NATO parancsnokság elmarasztaló kifogásai.

Ez év tavaszán az angol konzervatívok javasolták Magyarország NATO tagságának felfüggesztését, az európai gyakorlatban példátlanul alacsony honvédelmi költségvetés és a Magyar Honvédség hadrafoghatóságának alacsony szintje miatt.

A kellő következtetések levonása helyett, a racionalitás helyett az érzelmi és indulati alapon történő politizálás, valós tartalom és kellő gazdasági háttér nélkül.


Ma ismét, pártpolitikai alapon értelmetlen vizsgálatot indítanak, hogy az amerikai F-16-os helyett miért a Gripent rendszeresítik új generációs vadászgépként. A vita már rég eldőlt, de azért idézzük fel a legfőbb érveket és ellenérveket. A Gripen ellen szokták felhozni érvként, hogy Svédország nem NATO-tagállam és sok eszköze nem kompatibilis a NATO-rendszerekkel. Ugyanakkor a BAE révén a gyártásban részt vesz a NATO-tag Nagy Britannia is. A kommunikációs rendszere kétségkívül nem NATO-szabványos, a nagyobb baj az vele, hogy Magyarországon nincs meg az a kommunikációs kapacitás, amelyet a Gripennel használni lehetne. Nálunk még mindig a rádión, szóban történő célra irányítás a szokás. A legfőbb ellenérv (a sajtó csak ezt ismeri), hogy nem utántölthető a levegőben. A következő generáció, a Batch-3-as már képes rá és az új kormány gondokodik is, hogy mi is a továbbfejlesztett változatból rendeljünk. Ez kétségtelen, de minek? Magyarországon a legnagyobb távolság 500 km, és őszintén remélem, hogy a NATO nem várja el tőlünk, hogy Irakba, meg Afganisztánba menjünk bevetésre (baloldali politikusok szerint igen, de az USA is megerősítette D-209 washingtoni látogatásakor, hogy nem). Elég drága is lenne, ugyanis a NATO-missziókban minden ország maga fizeti a bevetés költségeit. Csak egyetlen adat: az AMRAAM-ből egyetlen darab 300 000 dollár... Felvetettek még olyan érvet is, hogy a hagyományos bombákból az amerikai Mk-82-es, 83-as, 84-es olcsóbb, mint ezek svéd megfelelői. Ez sem győzött meg. Ami az F-16-os mellett szól, az pusztán az, hogy a NATO legelterjedtebb géptípusa. Viszonylag olcsón üzemeltethető, egy hajtóműves gép, de még mindig sokkal drágább üzemben tartani, mint a Gripent. Ráadásul a felkínált gépek azok a 15 éve konzerválva tartott alaptípusok lettek volna, amilyeneket az USA már rég nem használ. Műszerezettségük a '80-as évek eleji szintű, vagyis nem sokkal jobb, mint a mi MiG-29-eseinké. Azt is tudomásul kell venni, hogy békés időszakban élünk, amikor nem az a legfontosabb szempont, hogy a legdrágább haditechnikát tartsuk üzemben, hanem olyat, ami a polgári gazdaságot és a békés fejlődést elősegíti. Svédország vállalta a lízingdíj 100%-os ellentételezését a magyar gazdaságban. Ez a fő szempont.

Sajnos a posztkommunista vezetésnél most is a kádári reflexek működnek, miszerint fegyverkezni és a nagy testvért,most éppen az" USA-t...." fényesre nyalni.



A Gripen vadászrepülő


A Gripen az első olyan negyedik generációs, többcélú harci repülőgép, amelyet már rendszerbe állítottak. A Gripen képes fellépni a jelen és a jövőbeli légi fenyegetésekkel szemben, ugyanakkor megfelel a szigorú békeidőbeli repülésbiztonsági és megbízhatósági követelményeinek, továbbá biztosítja a kiképzés hatékonyságát és az alacsony működési költségeket.

A teljes mértékben integrált digitális rendszerek segítségével a Gripen maximális mértékben képes kihasználni erejét és intelligenciáját. A pilóták valós idejű taktikai információt adhatnak át a baráti erőknek olyan módon, hogy saját maguk az ellenségtől rejtve maradnak. A Gripen kétüléses változata százszázalékos működési képességgel rendelkezik, alkalmas típus átalakításra, oktatási célokra, valamint speciális harci bevetésekre.

A Gripent 1997-ben állították szolgálatba a svéd légierőnél, ahol a 204 vadászrepülőt rendeltek meg, köztük 28 kétüléses harci gépet, és az öt teljes körben működtetett, többcélú repülőraj eddig több, mint 40,000 repülőórát teljesített. 1999 decemberében Dél-Afrika 28 (19 együléses és 9 kétüléses) harci gépet rendelt a jelenlegi gépállomány cseréjének érdekében. Azóta Magyarország 14 (12 együléses és 2 kétüléses) Gripent rendelt, és a Cseh Köztársaság szintén a Gripent választotta (12 együléses és 2 kétüléses változatot) védelmi igényeinek kielégítésére. Magyarország és a Cseh Köztársaság elsőként alkalmazza a Gripent a NATO-n belül. A Gripen International a SAAB és a BAE SYSTEMS támogatásával folytatja a Gripen nemzetközi exportlehetőségeinek bővítését.

Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható többfeladatú könnyű harci repülőgépe. A legkisebb negyedik generációs vadászgép. A Saab, az Ericsson, a Volvo, a Saab Avionics és az FFV Aerotech fejlesztette. A gyártásban a BAe is részt vett a futóművek és a szárnycsatolás gyártása révén (2003-ban kivonult). A JAS a Jakt, Attack och Spaning hármas rövidítése, vagyis vadász, támadó és felderítő. 1988-ban repült először, a svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kis tömegéhez mérten óriási tömegű fegyvert lehet rá függeszteni: 8500 kg-t. (Összehasonlításul: a Eurofighter csak 6500 kg-t.) Ez éppen a duplája, mint elődjének, a JAS-37 Viggennek. Kacsa elő szárnyas, deltaszárnyú gép, mint a többi új fejlesztésű európai gép, a Eurofighter és a Rafale, vagy elődei, a Viggen és a J-35 Draken (utóbbi elő szárny nélkül). Ez kitűnő manőverező képességet ad neki. Alkalmas légvédelemre, amennyiben bevethetők repülőgépek, helikopterek és rakéták elfogására. Különösen rugalmas, Svédországban több száz ideiglenes támaszponton tölthetik és fegyverezhetik fel, országúton is fel és leszállhat (persze jó minőségű utakon).

Elektronikája: a Gripen híres kommunikációs rendszeréről, amely elengedhetetlen a svéd légvédelmi rendszerhez, amely a légi és földi célfelderítés és harcvezetés teljesen automatizált rendszere. A repülőgépek egymás között valósidejű adatcserére képesek, felderítő-támadó üzemmódban képes a felderítési információt továbbítani a a többi radarcsendben közeledő gépnek. Ericsson PS-05 nagy hatótávolságú pulzus-Doppler radarjával egyszerre tud felderíteni több célpontot és rávezetni a rakétákat akár látótávolságon kívül is (BVR), de a radar által szerzett adatok betáplálhatók a navigációs rendszerbe is, amely automatikusan a célhoz vezetheti a gépet. Funkciói: tűzvezető, lefelé néző, terepletapogató radar. Thales TSC 2000 saját-idegen felismerő rendszer. Széles HUD. ECM: EWS 39 integrált rendszer radarriasztó, csali kilövő rendszerrel, FLIR, lézertávmérő. Irányítása triplex fly-by-wire. A legfontosabb kapcsolók a gázkarra és a botkormányra vannak integrálva (HOTAS)

Fegyverzete: beépített radarirányítású 27 mm-es Mauser gépágyú, Sidewinder, Matra Mica, AMRAAM és Sky Flash légiharc rakéta. Felszíni célok elleni fegyverei között a Maverick mellett ott van a svéd fejlesztésű RBS-15F hajók elleni rakéta is. Bofors ARAK 70 mm-es nem irányított rakétakonténer. Csalikilövő. Felderítéshez külső konténerben magával vihet elektrooptikai eszközöket, amelyekkel és radarjával bármilyen látási viszonyok között képes az ellenséget felderíteni. A Saab együttműködik a nagyobb európai rakétagyártókkal, hogy új légi harcrakétákat (Meteor és IRIS-T) fejlesszenek ki a Eurofighterhöz, a Rafale-hoz és a Gripenhez.

Változatok: A: alaptípus; B: kétüléses gyakorlóváltozat; C: továbbfejlesztett változat fedélzeti oxigéngenerátorral, színes kijelzőkkel és légi utántöltési lehetőséggel. Svédországban 2002 szeptemberében állt szolgálatba. D: a C változat kétüléses változata.

Modern fegyverzet integrációja igények szerint

A Gripen gépeken megtalálható minden olyan fegyver, amely szükséges a jelenlegi operációs követelményekhez, és amely teljes együttműködést tesz lehetővé a baráti erőkkel. A Gripen fejlett fegyverzeti rendszere biztosítja a jövő új generációs fegyvereinek könnyű integrációját, a holnap fenyegetései elleni fellépést és a nemzeti igények kielégítését.

A Gripen rugalmas fegyverzeti rendszere bármely bevetés esetén az egyszerűség és a kidolgozottság páratlan ötvözetét kínálja - a fegyverzet könnyen alkalmazható a pilóták és a földi személyzet által, de végzetes minden szembenálló erőre nézve.

Bizonyítottan magas szintű megbízhatóság és jó karbantartási paraméterek

A Gripen tervezésekor elsődleges cél volt, hogy a gyors, könnyű és rugalmas karbantartási rendszer megfeleljen a mai operációs igények által támasztott kihívásoknak. Ennek érdekében a Gripen olyan kiváló támogatási jellemzőkkel rendelkezik, mint pl. magas szintű megbízhatóság, jó tesztelhetőség, kiváló karbantarthatóság és könnyű munkavégzés a földi személyzet részére. A fenti tényeket jelentős szervizelési tapasztalat igazolja, és a különböző trendek jelzése szerint a jelenlegi paraméterek tovább javíthatók.

A Gripen a jelenleg rendelkezésre álló legmegbízhatóbb, több célú harci repülőgép. Az ebben a kategóriában működtetett vadászgépekhez képest a Gripen esetében kevesebb a meghibásodás, kevesebb a földi karbantartási idő és alacsonyabb a támogatási költség. A kiváló képességekhez társul a jó fenntarthatóság és a tesztelhetőség, amelynek tekintetében a Gripen tervezési karakterisztikái nem csak a kezdeti időszakban jelentenek alacsony költségű kezdeti támogató csomagot, hanem a gépek teljes életciklusában is.

A fentieket igazolta az a költségbecslési viszony modell, amely a beszerzési költségeken és olyan fő támogatási paramétereken alapul, mint például a működés közbeni átlag meghibásodási arány és az emberórában kifejezett repülőóránkénti karbantartás. A Gripenre vonatkozó adatok a svéd légierő által működtetett, szigorú működésértékelő programban állnak rendelkezésre.

A versenytársakról olyan nyilvános forrásokból szerzünk adatokat, mint például szemináriumok, Internet oldalak és vállalkozói tájékoztatók. Eredményeink szerint a Gripen operációs költsége 50 százalékkal alacsonyabb, mint a legközelebbi versenytársé, mivel a Gripen közel kétszer olyan megbízható, kevesebb üzemanyagot használ, könnyebb a javítása, kisebb karbantartó személyzetet igényel, továbbá kevesebb tartalék alkatrész, földi támogató berendezés és karbantartás szükséges.

A Gripen nagyon könnyen kezelhető földön és levegőben, ennek köszönhetően az oktató rendszer nem csupán egyszerű repülési képzést tesz lehetővé, hanem a teljes rendszerhasználat (működés) tekintetében is maximalizálható. A Gripen modern oktató rendszere biztonságos, hatékony és hatásos, géptípus szerinti képzést tesz lehetővé, rugalmasságának köszönhetően lehetőség nyílik “újrakezdők" oktatásra, valamint a megrendelők önfenntartó képességet is kialakíthatnak.

A Gripen legalább 30 évig a csúcstechnológia vezetője marad

A Gripen valódi nemzetközi fegyverzeti rendszer, amely a védelmi iparág vezető csapatának legmodernebb technológiáját képviseli. A jelenleg már szolgálatba állított, legújabb vadászrepülő-generáció - tervezésének köszönhetően - működési fölényt képes fenntartani a jelenlegi és a jövőbeni fenyegetésekkel szemben olyan módon, hogy tartalékrendszere további érzékelők, repülési műszerek és fegyverzetek bővítését teszi lehetővé.

A folyamatos technológiai illesztő programmal kombinált modern tervezés - amely magában foglalja az érzékelőket, repülési műszereket, adat kommunikációt, propulziós és önvédelmi rendszereket - biztosítja, hogy a Gripen legyőzze a jövőbeni fenyegetéseket, illetve fenntartja és fejleszti a Gripen operációs fölényét.

Svédország elkötelezett a Gripen jövője iránt. Az exportügyfelek szintén részt vesznek a Gripen hosszú távú fejlesztési programjában, azonban - más platformokkal ellentétben - a jövőbeni fejlesztések nem csak az ügyfelek saját pénzügyi forrásain múlnak. Más szállítókkal szemben a Gripen International minden ügyfelet és működtetőt bevon a műszaki és támogatói fejlesztés programjaiba. A műszaki fejlesztéseket a működtetőkkel együtt hajtjuk végre és integráljuk meghatározott időkeretek között. A többségben rejlik az erőnk.

Harmóniában a modern védelmi költségvetéssel

A magas szintű rendelkezésre tartásnak, a jó fenntartási képességeknek és az alacsony támogatási igényeknek köszönhetően a Gripen több bevetést képes teljesíteni, mint bármely más, hasonló színvonalú vadászrepülő, illetve kisebb energia befektetéssel ugyanazon operációs feladat végrehajtására képes.

Ez - háború idején vagy fokozott igénybevétel esetén - megsokszorozza a Gripen gépek erejét, és biztosítja, hogy a Gripen fő bázison kívüli bevetésének költsége alacsonyabb legyen, mint más, hasonló színvonalú vadászrepülőké. A fő operációs bázison végrehajtott műveletek, vagy kihelyezett műveletek során a Gripen minimális mértékben igényel földi kiszolgáló infrastruktúrát és berendezéseket.

A Gripen működési költsége más, hasonló színvonalú és jelenleg már szolgálatban álló, vagy szolgálatba állítani kívánt vadászrepülő költségénél 50 százalékkal alacsonyabb. A Gripen versenytársaihoz képest kétszer olyan megbízható és könnyebben fenntartható.
*****************

Összehasonlítás a nekünk ajánlott F-16-os vadászrepülőgéppel: Az amerikai Nemzeti Gárda nyugdíjazta a még rendszerben lévő utolsó F-16A/B Fighting Falcon vadászgépeit is. A 162. Vadászrepülő-ezred állományában már csak néhány ilyen régi típusú F-16-os volt, a többi alakulat pedig már korábban áttért a lényegesen modernebb F-16C/D változatok üzemeltetésére. A világ számos országában azonban még mindig repülnek a korai szériákból származó, akár 25 éves gépek is, igaz, ezek jelentős része azóta átesett valamilyen modernizálási folyamaton, erre jó példa az európai államok MLU programja.
Az utolsó feladatot 2007. június 15-én teljesítették az öreg gépek, ezt követően ünnepélyesen kivonták a szolgálatból őket. A kiszolgált, de bevethető állapotban lévő F-16A/B Fighting Falconok pályafutása azonban nem a nálunk megszokott lángvágós feldarabolással ér véget, hanem lekonzerválva és bármikor újra üzembe helyezhetően kerülnek tárolásra az arizonai Davis-Monthan repülőtéren. A sivatagi bázis gyakorlatilag páramentes klímája miatt tökéletesen alkalmas a technikai eszközök megőrzésére, ezért itt több ezer kivont repülőeszközt tárolnak. Ezek egy részét akár reaktiválhatják is, illetve alkatrészforrásként is felhasználhatóak. Nem ritka az sem, hogy a nyugdíjazott gépeket később értékesítik.

.

Többfeladatú, sokoldalú, viszonylag olcsó vadászgép. Az amerikai légierő, de talán a világ legelterjedtebben használt vadászgépe. A magyar védelmi minisztérium is gondolkodott a megvásárlásán, új gépek esetében kitűnő vásár lett volna, de nekünk használt alapváltozatokat kínáltak, elavult műszerekkel és fegyverzettel, még így is meglehetősen drágán. A Honvédelmi Minisztérium a Gripent választotta.

Kifejlesztés: az F-16-ost szokatlanul széles nemzetközi együttműködéssel fejlesztették ki: Belgium, Dánia, Hollandia, Norvégia részvételével. Legutóbb Portugália is csatlakozott a konzorciumhoz. Ez a NATO legelterjedtebben használt vadászgépe. Az első F-16A 1976. január 20-án (aznap, amikor születtem) repült. 1979-ben állították hadrendbe. A B változat kétüléses, ahol a második ülést a törzs első üzemanyagtartálya és a műszertér rovására alakították ki. Oktatógépként használják őket.1981-től kezdve a Falconokat felszerelték az éjszakai és bonyolult időjárási körülmények közötti, valamint látótávolságon kívüli célpontok elleni bevetésekre. (C/D változat - Night Falcon). A radarsugarakat elnyelő festéssel is ellátták, hogy csökkentsék a radarkeresztmetszetet. A legtöbb eredeti F-16-ost már átalakították C/D változattá (de nem a magyaroknak kínált gépeket!)

A Falcon egy minden időjárási körülmények között bevethető többfeladatú vadászbombázó. Radarjával képes felderíteni földközelben repülő célpontokat és nem vizuális célzó rendszerével bonyolult időjárási körülmények között földi célpontokat bombázni. Kifejlesztésekor a legfőbb szempont volt az egyszerűséggel és alacsony árral kombinált hatékonyság. Könnyű törzse van, mégis erős: teljes üzemanyagtöltéssel is képes 9 g-s túlterhelést elviselni, ezzel meghaladja a többi ma üzemben álló vadászgép erejét. A buborékformájú pilótafülke-tető nem gátolja a kilátást semelyik irányba. A katapultülés 30 fokos szögben dől a szokásos 13-hoz képest, ezáltal sokkal kényelmesebb, mint más vadászgép. A repülőgépet rendszerrel irányíthatja, vagyis a botkormány mozgását digitális jellé alakítva kábel viszi a kormányművekhez. A botkormány egyébként oldalra van beépítve a szokásos közép helyett, hogy a nagy túlterhelést okozó manőverekben is könnyen tudja irányítani a gépet

Avionika: inerciális navigációs rendszer, amelyben a számítógép szolgáltat információt a gép vezetéséhez. UHF és VHF rádió, műszeres leszállórendszer. Földi, vagy ejtőernyős elektronikus támadást elleni riasztó és védekező rendszer. Fly-by-wire vezérlés. A törzsben hagytak helyet további műszereknek.

Fegyverzet: M61 20 mm-es gépágyú (500 töltény), AIM-9L Sidewinder, AIM-7F Sparrow, AIM-120 AMRAAM légi harc rakéták, AGM-65 Maverick, AGM-88 Harm, Shrike, Bullpup levegő-föld rakéta, Mk-82, Mk-83, Mk-84 gravitációs bomba, lézerirányítású bombák, betonromboló, kazettás bomba, nukleáris bomba, elektronikus zavaró konténer.

Bevetések: széles körben használták az Öböl-háborúban repülőterek ellen, hadiüzemek és SCUD rakétaállások ellen, Szerbiában a legkülönbözőbb célpontok ellen, valamint 2002-ben Afganisztánban is.


Továbbfejlesztés: A Falconok sárkányszerkezete roppant sikeres, még legalább 20-25 évig kielégíti a USAF igényeit (és talán 40 évig más országokéit), de fedélzeti felszereléseit folyamatosan fejlesztik tovább. Ezeknek a fejlesztési programoknak nincs közük az al-változat jelzéséhez (A-D). A C/D (1981) változat egy jelentős újításokkal gyártott változat, innentől a fejlesztés kisebb lépésekben ment tovább, ezeket szokták Block 10-15-20-stb. nevekkel illetni. A legutolsó szakasz a Block 60 volt. Az A/B változatokat is továbbfejlesztették, így ma a USAF valamennyi F-16-osa C/D változatúnak számít. Néhány állomás a fejlesztési folyamatban: Block 15: lokátor vezérelt rakéták használata. Block 40: LANTIRN-konténer. Block 50: színes, többfunkciós LCD-k, Digital Terrain terepkövető rendszer, GPS, új adatlink, radar és kommunikációs rendszer, a nagyobb hatótávolságú AIM-120C-5 AMRAAM rakéták, a HARM radarellenes rakéták használata, ami által önállóan képesek SEAD feladatra. (Erre korábban csak speciális gépek, az F-4G Wild Weaselek voltak alkalmasak.) Ezt a változatot az utóbbi időkben szokták F-16CJ-nek is nevezni. A folyamatos továbbfejlesztés eredményeképpen a régebbi változatok is alkalmasakká váltak az új JDAM bombák használatára. Egy hatékony új védő berendezéssel is felszerelik az F-16-osokat, az ALE-50 vontatható műcéllal. Ezt a B-1-esekre is felszerelték. A korábbi verziók a két külső szárny alatti felfüggesztési pontokra voltak függeszthetők, az újabbak fixen be vannak építve, így nem foglalnak helyet a fegyverektől.

A radarral való észlelést csökkenti a speciális festés. A ,,Have Glass" technológia a gép radarvisszaverő felületének további csökkentését célozza. A kabinban lévő eszközök szélei és sarkai ugyanis jelentős mennyiségű radarhullámot vernek vissza. A kabintető kap egy speciális festést, amely egy aranyrétegből, ezen pedig indium- és ónoxid rétegből áll. (Néhány képen látszik is.) Ez nem engedi át a radarhullámokat, hanem visszaveri és szétszórja. Mérések szerint ez 15%-kal csökkenti a gép által visszavert radarhullámokat.

A magyaroknak kínált F-16-osok: Az imént leírt technikai berendezésekből semmit sem tartalmaznak. Valójában A '80-as évek eleje óta az arizonai sivatagban lezsírozva állt, feleslegessé vált alaptípusokat kínáltak nekünk, amelyek technikai színvonala nem jobb a mi MIG-29-eseinkénél. Korszerűsítése rendkívül sokba kerülne. Viszont levegőben utántölthető, ezért a magyar pilóták mehetnének vele éleslövészetre a Balti-tenger helyett az Egyesült Államokba, sőt akár bevethetnék őket Irakban, vagy Afganisztánban, amit bizonyára elvárnának tőlünk szövetségeseink.

A hadrendben lévő Míg-29 vadászrepülőgép: Egyértelműen légifölény vadászgép, bár az újabb változatokat alkalmassá tették földi célpontok elleni precíziós fegyverek használatára is. A hidegháború terméke, az F-15 szovjet alternatívájának szánták, de külsőre nagyon hasonlít az F-18-asra is. A MIG-21, MIG-23, Szu-15, Szu-17 leváltására készült. A szocialista blokkban, sőt szélesebb körben is vásárolták, a NATO-n kívül gyakorlatilag minden jelentősebb légierőben megtalálható. Magyarország viszont csak a rendszerváltás után vett 28 darabot az orosz államadósság terhére. A gép NATO kódjele Fulcrum.

A gép prototípusa, a 9-01 1977. október 6-án repült először.

A MiG-29 szárnya hátranyilazott, amely négyszögletes uszonyokban végződik. Levegőbeömlő nyílásai rombuszalakúak és erősen nyilazottak. A hajtómű első-felső részén kopoltyúk vannak, hogy a hajtómű ne szívjon be semmi felverődő szemetet, amíg a kifutópályán gurul, ezért a levegőbeömlő nyílásokat lezárja és a hajtómű ezeken a zsalukon keresztül kapja a levegőt. Ezzel a megoldással az első volt a világon és nagyon hasznos gyengén felszerelt repülőtereken. Nagyméretű fúvókái vannak. Még földközelben is képes 1500 km/h-s, vagyis szuperszonikus sebességre. Törzse hosszú, kecses, az orra lefelé hajlik. Ebből magasan kiemelkedik a pilótafülke, amely buborékalakú és nincsen megosztva merevítőkkel, mint a korábbi MIG-ek. Így a pilótának kitűnő kilátása van a gépből.
A gép kitűnően manőverezik, pedig az alapváltozatban még nem is volt fly-by-wire, ez kivívta a Nyugat elismerését is, de elektronikája fénykorában is elmaradt amerikai megfelelőitől. Azt mondják, hogy 60 kilométeres távolságból az F-15 van előnyben, de 15 kilométeren belül az előny a Fulcrum javára billen, mivel itt már nagyobb jelentősége van a manőverező képességnek. Látótávolságban már egyértelműen a MIG van helyzetben a pilóta kitűnő kilátása és a gép manőverező képessége miatt. A gép 9 g-s túlterhelést képes elviselni. A pilóta a sisakjába épített célzókészülék segítségével tudja célra vezetni a rakétát: amerre néz, arra megy a rakéta is. Az alapváltozat földi célok ellen maximum gravitációs bombákat és nem irányított rakétákat képes használni.

Elektronikája: lefelé néző/tüzelő pulzus-Doppler radar, lézertávmérő, infravörös kereső-befogó rendszer, sisakba épített célkijelölő rendszer, HUD.

Fegyverzet: egy beépített 30 mm-es gépágyú 150 lőszerrel; légi harc rakéták: maximum 6 R-60 (AA-8) és R-73 (AA-11) rövid hatótávolságú, maximum 2 R-27 (AA-10) közepes hatótávolságú, AA-12; gravitációs bombák, S-5, S-8, S-24 nem irányított rakéta-konténerek. M: TV-, lézerirányítású bombák, póttartályok: 800 kg-os ledobható és 1500 kg-os rögzített (átrepüléshez).

Az alapváltozat legnagyobb hátránya a kis hatótávolság. A későbbi verziókban ezt különféle módokon próbálták növelni.

Főbb típusváltozatok: MiG-29 (Fulcrum-A): alapváltozat; MiG-29UB (Fulcrum-B): kétüléses oktató-gyakorló változat; MiG-29S (Fulcrum-C): továbbfejlesztett változat nagyobb törzzsel, új avionikával, nagyobb hatótávolsággal;
MiG-29K: hajófedélzeti üzemeltetéshez fejlesztett változat megnövelt felületű, felhajtható szárnnyal, megerősített futóművekkel, fékezőhoroggal, korróziómentes törzzsel, távirányítási lehetőséggel, új, multifunkciós radarral, kilenc fegyver felfüggesztési ponttal, hajók elleni és radarellenes rakétákkal. A programot különös lelkesedéssel folytatták, amikor India jelezte, hogy szeretné megvenni az Admirál Kuznyecov (korábban Tbiliszi) repülőgép-hordozót. 12 MiG-29K-t rendszeresítettek volna a fedélzeten. Nem került sorozatgyártásra, a haditengerészet a Szu-33-ast választotta. Az okokat csak találgatni lehet, de tudomásunk van arról, hogy az első MiG-29K az első hajófedélzeti leszállásakor kettétört és megsemmisült...

MiG-29UBT: kétüléses vadászbombázó változat speciális feladatokhoz; MiG-29SM: légi utántöltésre alkalmassá tett változat, nagyobb fegyverterheléssel és fejlettebb légi harc rakétákkal;

MiG-29M / MiG-33 (Improved Fulcrum): jelentősen fejlesztett elektronikájú változat, 1989-ben repült először. Fly-by-wire vezérléssel, új, fejlettebb hajtóművel látták el, módosították a szárny- és farok szerkezetét, megszüntették a másodlagos levegőbeömlő nyílást, hogy a helyére is üzemanyag-tartályt építhessenek, átalakították a pilótafülke-buborékot, alkalmassá tették földi célok elleni precíziós fegyverek használatára is, nyolc fegyver felfüggesztési pontja van.

A korábbi gépek is több országban fejlesztésen mentek át. Az orosz légierő 150 MiG-29-esét felújítja SMT jelzéssel, a programban megnövelik a ha tótávolságot és a fegyverterhelést, új pilótafülke üveget kapnak, új elektronikát, fejlesztett radart, alkalmassá teszik őket légi utántöltésre. Az új Fazotron Zsuk radar egyszerre 10 célpontot tud követni 245 km távolságig. Már bemutattak egy kétüléses MiG-29M2 verziót is, és egy háromdimenziós tolóerővektor-eltérítővel felszerelt, különösen nagy manőverező képességű modellt, a MiG-29OVT-t. Németország is felújíttatta az EADS (korábban Chrysler-Daimler Aerospace) céggel a kelet-német légierőtől örökölt MiG-29-eseit (a MiG-21-eseket és 23-asokat azonnal leselejtezték). a cég a lengyel légierő MiG-29-eseit is felújítja, hogy a gépek alkalmasak legyenek egy NATO-légierőben való használatra. Romániával és Bulgáriával is aláírtak egy szerződést a felújításra. A magyar MiG-29-esek is felújításra várnak, de nálunk a politikai huzavona és anyagi problémák egyelőre túl komoly akadályt jelentenek, pedig a magyar MiG-29-esek használt alaptípusok.

Tekintélyt romboló és ízléstelen, a haderő korszerűsítésének, amely több kormányzati cikluson keresztül zajlik, a korábban elfogadott és megvalósulás folyamatában nemzetgazdaságot is mélyen érintő külföldi megrendeléseket ,, hirtelen támadt ötlet"okán felülvizsgálni. Egyértelmű, hogy ezek az állami tekintélyt és közhangulatot is romboló pártpolitikai ütésváltások, ahol a belpolitikai vállságról való figyelem elterelés mellett a háttérben mozgó a mai kormány közeli ,,rejtett tényezőinek" piacérdekeltségi részesedésének elmaradása miatti bosszú is a mozgató rugói.

Még tragikusabb, hogy mindkét kormányt ( FIDESZ - MSZP) kiszolgáló ,,független katonai szakértő" önmagát is meghazudtolva foglal állást több esetben. Az egyik 2005.05. 23-án tett nyilvános nyilatkozatában javasolja a ,,Gripen programot" és tragikus hangvétellel mondja ,,... óriási erőfeszítések árán tudjuk csak a MÍG-29-ket fenntartani...", majd 2006. március 21-én pártpolitikai állásfoglalásnak beillő az előző kormányt felelőtlen kockázat vállalással és a szövetséget is érintő váddal illeti. Teszi ezt azután, hogy Ő vezette a Svédországban azt a szakértői bizottságot is amely a minta és a gyártási folyamat megtekintését végezte. Majd Ő javasolja a Medgyessy kormánynak a fenti gépek légi utántöltési képesség megrendelését is. Az emlékezet kimaradáson nem lehet csodálkozni, ugyan is megbízói is minden nap mást mondanak. Az sem elhanyagolható kérdés, hogy a szakértő felelős aktív vezérkari beosztása idején az Ő irányításával vette át a Magyar Honvédség az Orosz államadóság ellentételezéseként 1993-ban, az akkor már lefutott típusú 28 darab MÍG-29-es vadászrepülőket. A fentiekből állítólag 14 darab a még használható, egy műszaki okok miatt lezuhant, 13 darabot tartalék alkatrészként használnak fel, hadra fogható jelenleg 4darab. A többi felújításának költségét most nem tudja fedezni a tárca.

Az összehasonlító tények önmagukért beszélnek, még a laikus számára is világos, ha csak gazdaságosság szempontjából vizsgáljuk a légierő fejlesztését. Bölcs előrelátást igazol a Gripen döntés, elsősorban katonai vonatkozásban, mert hosszú távú védelmi célok megvalósítását szolgálja. Időszerű, mert egy igen korszerű, modern de, mindenkor továbbfejleszthető, még is kategóriájában olcsóbb csapásmérő fegyverzet hadrendbe állítása, amely egyben munkahelyteremtő és a gazdasági fejlődést is szolgálja.

Előre mutató mert a beszerzés , a tartalék alkatrész készletezése, a későbbi fejlesztések bázisa, a képzés és felkészítés egy semleges ország által történik, amellyel a kereskedelmi kapcsolaton kívül sem politikai elkötelezettség, sem politikai szembenállás nem következhet be.

MAGYARORSZÁG és a NEMZET fennmaradása, semlegessége, területi sérthetetlensége, a határozott, kölcsönös megbecsülés és tiszteletben tartás elvére épülő és működő külpolitika, amelynek kellő súlyt ad, egy erős és virágzó gazdaság erejéből táplált, a kor színvonalán álló, jól felkészített, ütőképes NEMZETI HADERŐ, az -az a MAGYAR HONVÉDSÉG.

Érd. 2007. augusztus 20-án.

Írta és összeállította: l.v. Erdős László nyá. honvéd ezredes


 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: kifejlesztésekor, csúcstechnológia, nemzetgazdaságot, követelményeinek, karakterisztikái, együttműködésére, leszállórendszer, együttműködéssel, alapváltozatokat, versenytársakról, sérthetetlensége, fegyverterhelést, felkészültségére, felhasználhatóak, állampolgárainak, alternatívájának, ellentételezését, állásfoglalásnak, rakétagyártókkal, műszerezettségük, gyakorlóváltozat, intelligenciáját, továbbfejlesztés, hitelképességünk, sorozatgyártásra, munkahelyteremtő, versenytársaihoz, piacérdekeltségi, nyilatkozatoknak, követelményekhez, vadászrepülőgép, legelterjedtebb, feldarabolással, összehasonlítás, reaktiválhatják, infrastruktúrát, honvédelem nemzeti, saját erejére, haza védelme, szövetséges államok, fenti törvény, záró rendelkezéséig, központi költségvetés, mindenkori kormány, egész országot, mindenkori szövetségben, teljes felelősség, honvédelmi miniszter, tények viszont, folyamatos átszervezések, haderő létszámát, hadra fogható, Erdős László, HONVÉDELEM ALAPJAI, HONVÉDELMI KÉPESSÉG BIZTOSÍTÉKAI, Magyar Köztársaság, Magyar Honvédség, Európai Unió, Szent István, Magyarország NATO, NATO-tag Nagy Britannia, Azóta Magyarország, Cseh Köztársaság, Gripen International, Saab Avionics, JAS-37 Viggennek, J-35 Draken, Ericsson PS-05, Thales TSC, Széles HUD, Matra Mica, Bofors ARAK, Nemzeti Gárda, Fighting Falcon, Fighting Falconok, Honvédelmi Minisztérium, Legutóbb Portugália, Night Falcon, AIM-9L Sidewinder, AIM-7F Sparrow, AIM-120 AMRAAM, AGM-65 Maverick, AGM-88 Harm, F-16-osa, Digital Terrain, AIM-120C-5 AMRAAM, F-4G Wild Weaselek, Have Glass”, Valójában, Egyesült Államokba, Admirál Kuznyecov, Improved Fulcrum, Fazotron Zsuk, Chrysler-Daimler Aerospace, Majd, NEMZETI HADERŐ, MAGYAR HONVÉDSÉG,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Nagyi telefonál  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  képre írva  Radikális szeretet  Esti kép  Facebookon kaptam  Miért nem menti meg Jézus a jó...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Krisztinától  Alázat  Julian Brass gondolata  Mai harmónia kártyám  210 éve született a SZÓZAT meg...  Png fotel  Őrizkednünk kell...  Próbálj meg ...  Png rózsa csokor  Esti kép  69 éve hunyt el Albert Einstei...  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Nem méltó hozzád  Hazára minden embernek szükség...  Png férfi  Facebookon kaptam  Aki nem dolgozik, ne is egyék  Facebookon kaptam  Png csokor  Mindig jusson idő nevetni  Png férfi  Png virág  Png nő  Kiss Éva - Amerre a ház lelke ...  Adakozás  Hiányzik  Png telefon  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Amikor Jézus rátapos a lábadra  Szabolcska Mihály – Ákác...  Zilahy Lajos gondolata  Egy bizonyos határt  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam  Png rózsa csokor  Png kutya  Nagyi telefonál  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Png ház  Elköszönt  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Png kislány  Facebookon kaptam  Akik bántanak téged  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Julian Brass gondolata  Png rózsa csokor  Reménység és erő Krisztustól e...  Facebookon kaptam  Őrizkednünk kell...  Albert Einstein gondolata  Erdőn  Facebookon kaptam  Leonardo da Vinci gondolata  Neked tudnod kell  Facebookon kaptam  Németh László tollából  Paul David Tripp Április 20  Facebookon kaptam  Png ház  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Facebookon kaptam  Popper Péter szavai  Aki nem dolgozik, ne is egyék  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Tanuld meg ezt a versemet  Lóhere  Zilahy Lajos gondolata  Facebookon kaptam  Png fotel  Szép álmokat!  Png csokor  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  Albert Einsteinről  Png fotel  Mindig jusson idő nevetni  Az a nap, amelyik nevetés nélk...  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Erdőn  Paul David Tripp Április 19  Alázat  Akik bántanak téged  Kellemes délutánt kívánok  Ágai Ágnes – Csendélet  Neked tudnod kell 
Bejegyzés Címkék
honvédelem nemzeti, saját erejére, haza védelme, szövetséges államok, fenti törvény, záró rendelkezéséig, központi költségvetés, mindenkori kormány, egész országot, mindenkori szövetségben, teljes felelősség, honvédelmi miniszter, tények viszont, folyamatos átszervezések, haderő létszámát, hadra fogható, szárazföldi parancsnokságot, klasszikus értelembe, szomszéd országokban, fenti fegyvernemek, korszerű védelmi, optimista nyilatkozatoknak, afganisztáni kontingens, angol konzervatívok, európai gyakorlatban, kellő következtetések, racionalitás helyett, amerikai F-16-os, legfőbb érveket, gyártásban részt, kommunikációs rendszere, legfőbb ellenérv, sajtó csak, következő generáció, továbbfejlesztett változatból, legnagyobb távolság, bevetés költségeit, hagyományos bombákból, amerikai Mk-82-es, felkínált gépek, legdrágább haditechnikát, polgári gazdaságot, békés fejlődést, lízingdíj 100%-os, magyar gazdaságban, posztkommunista vezetésnél, kádári reflexek, nagy testvért, jövőbeli légi, szigorú békeidőbeli, kiképzés hatékonyságát, alacsony működési, teljes mértékben, pilóták valós, baráti erőknek, ellenségtől rejtve, svéd légierőnél, jelenlegi gépállomány, legkisebb negyedik, szárnycsatolás gyártása, svéd légierő, svéd légvédelmi, repülőgépek egymás, felderítési információt, rakétákat akár, radar által, navigációs rendszerbe, célhoz vezetheti, legfontosabb kapcsolók, botkormányra vannak, svéd fejlesztésű, ellenséget felderíteni, nagyobb európai, jelenlegi operációs, baráti erőkkel, holnap fenyegetései, nemzeti igények, kidolgozottság páratlan, fegyverzet könnyen, földi személyzet, fenti tényeket, különböző trendek, jelenlegi paraméterek, jelenleg rendelkezésre, kategóriában működtetett, földi karbantartási, támogatási költség, kiváló képességekhez, kezdeti időszakban, gépek teljes, fentieket igazolta, beszerzési költségeken, működés közbeni, emberórában kifejezett, versenytársakról olyan, legközelebbi versenytársé, oktató rendszer, teljes rendszerhasználat, megrendelők önfenntartó, csúcstechnológia vezetője, védelmi iparág, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1367
  • e Hét: 15597
  • e Hónap: 26708
  • e Év: 180204
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.